KÖK HARFLER: ط م ث
ANLAM:
طَمَثَ : (Kadın) adet görmek ya da ilk defa adet görmek. (Temel anlamı “kızlık (zarının) bozulması” yani kanamaya neden olan cinsel birleşme).
AÇIKLAMA:
xx
DİĞER BAZI TÜREVLER:
طَمَثَ (geniş zaman يَطْمُثُ) ve طَمِثَ (geniş zaman يَطْمَثُ mastar isim طَمْثٌ):
طَمَثَتِ الْمَرْاَةُ (ve طَمُثَتْ ve طَمِثَتْ ) : Kadın adet gördü, ilk defa adet gördü. Temel anlamı, “kızlık (zarının) bozulması” yani kanamaya neden olan cinsel birleşme.
طَمَثَهَا : Kanamasına neden olarak kızlığını bozdu ya da sadece onunla birlikte oldu (جَامَعَهَا ).
طَمَثَ الشَّىْءَ : O şeye dokundu.
طَامِثٌ : İlk defa adet gören genç bir kadın.
مَا طَمَثَ هٰذِهِ النَّاقَةَ حَبْلٌ : Bu dişi deveye hiçbir zaman bir ip değmedi.
KUR’ÂN’DA GEÇEN TÜREVLERİ:
Aşağıdaki tabloda Kur’ân’da geçen ve bu kökten gelen kelime türevleri, bunların gramatik adlandırılışları, Kur’ân’da kaç kere geçmiş olduğu belirtilmiş ve örnek bir ayet için, sûre/âyet numarası verilmiştir.
| Tür | Adet | Anlam | Örnek |
طَمَثَ | fiil-I | 2 | Dokundu, el sürdü, cinsi temasta bulundu. | 55/56 |
| Toplam | 2 |
|
|
TÜRKÇEYE GEÇEN KELİMELER:
Aşağıdaki tabloda bu kökten Türkçeye geçmiş olan kelimeler, bunların Arapça yazılışları, Türkçe anlamları verilmiştir. Bu kelimelere günümüz Türkçesinde pek rastlanmaz. Daha çok Osmanlıca metinlerde görülmektedir.
Tams | طَمْث | Kadının hayız görmesi, aybaşı olması. |
ÂYETLER:
DİKKAT! İncelediğimiz kökten gelen kelimeleri, Kur’an-ı Kerim’deki yerlerinde, yakın çevresindeki kelimelerle ilişkilerini gösterecek şekilde listeliyoruz. Uzun ayetlerin sadece bir bölümünü ele aldık. Bazı ayetlerin sadece bir kısmını gördüğümüz için, ayetler hakkında yanlış bir hüküm verilmemesi gerekir. Tamamını ele aldığımız ayetlerin meallerinin sonuna bir yıldız (*) işareti konmuştur.
طَمَثَ : Fiil-I.
55:56 | لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ |
Diyanet Meali: | Onlara eşlerinden önce ne bir insan, ne bir cin dokunmuştur. |
55:74 | لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ |
Diyanet Meali: | Onlara, eşlerinden önce ne bir insan ne bir cin dokunmuştur. * |